Մասնավորապես, Ստեփանոս Նազարյանցը գրում է. «Հայերի կոչումը տիեզերական մարդկութեան մէջ, որ է, սեփականել իւրեան եւրոպական կրթութիւնը և լուսաւորութիւնը, և տանել ու տարածել նորան ասիական մարդկութեան մէջ, ամենայն կարելի ջանք կը կամենար գործ դնել յառաջադէմ կացուցանելու իւր ազգի օգուտը և պարծանքը»:
Նա հիացմունքով ու հպարտությամբ է արտահայտվում հայոց պատմական առաքելության մասին. «Հայ ազգը, վերաբերութեամբ դէպ ի Ասիա, ունի մի մեծ ու հոյակապ կոչումն. նորան կարելի է համարել այն խմորը, որ դրած է Ասիայի եռացող նիւթերի մէջ, որ հոգեղէն կեանքի համարեա թէ մեռած ծիլերը միւս անգամ զարթեցնէ և կենագործէ…»:
Մի քանի տարի անց դարձյալ անդրադառնալով հայոց առաքելության հարցին՝ նա հստակ բանաձևում է իր տեսակետը. «մեր սիրելի ազգը, լինելով գլխաւոր քրիստոնեա ժողովուրդը ասիական հողի վերայ, ունի առաւելապէս այն գեղեցիկ կոչումը, որ է պատրաստակամ և ժրագլուխ կերպով ընդունել իւր մէջ Եւրոպական ազգերի լուսաւորութեան արգասիքը (պտուղները), գործել և պատրաստել դորանց և տարածել ասիական մարդկութեան մէջ, և այդպէս լինել Ասիայի համար մի լուսատու ճրագ. մի փարոսեան աշտարակ ասիական թանձր խաւարի մէջ»։
Կցանկանայի ուշադրություն հրավիրել հետևյալ հարցադրումներին՝
- Արդիակա՞ն են այսօր հայոց առաքելության վերաբերյալ Նազարյանցի մտորումներն ու պատկերացումները։
- Հնարավոր է արդյոք Եվրոպայի և Ասիայի մշակութային, կրոնական, քաղաքական, քաղաքակրթական տարբերությունների ու հակադրությունների խաչմերուկում գտնել կամ վերագտնել ազգային առաքելությունը կամ ձևավորել համազգային նշանակության տեսլական։
- Եվ ընդհանրապես, անհրաժե՞շտ է նման խնդրի ձևակերպումն ու իրականացումը։
Օգտակար գրականություն՝
- Սեյրան Զաքարյան, Հայոց ինքնության հիմնահարցեր, Եր., ԵՊՀ հրատ., 2020։
- Ստեփանոս Նազարյանց, Հայերի կոչումը մարդկութեան մէջ, «Հիւսիսափայլ», 1859, թիվ 1։
- Ստեփանոս Նազարյանց, Մտածող հայերի յոյսերը ներկայումս, «Հիւսիսափայլ», 1862, թիվ 1
Մեկնաբանություններ